Toplam kalite yönetimi uygulamalarının işletme ve çalışan performansı üzerindeki etkisi: Dış ticaret firmalarındaki durum
Künye
Sarıgül, K. K. (2021). Toplam kalite yönetimi uygulamalarının işletme ve çalışan performansı üzerindeki etkisi: Dış ticaret firmalarındaki durum (Yayınlanmış yüksek lisans tezi). Altınbaş Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.Özet
Merkezinde insan unsurunun bulunduğu toplam kalite yönetimi (TKY), küreselleşmenin ve
artan rekabetin de etkisiyle, son yıllarda oldukça önemli bir yönetim yaklaşımı haline
gelmiştir. TKY bir örgüte sürekli iyileştirme, hataların engellenmesi ve eğitim gibi prensipleri
benimseterek o örgütün verimlilik, etkenlik ve kȃrlılık gibi asli hedeflerine ulaşmasını sağlar.
Ancak, TKY uygulamalarının işletme performansı üzerindeki etkisi sektör, firma yapısı ve
çalışan profili gibi çeşitli faktörlere göre farklılıklar gösterebilmektedir ve literatürde bu
durumu destekleyen çalışmalar mevcuttur. Sunulan çalışma ile, konu üzerinde yapılan önceki
çalışmalardan farklı olarak, dış ticaret firmaları özelinde, TKY uygulamalarının hem işletme
hem de çalışan performansı üzerindeki spesifik etkilerinin araştırılması hedeflenmiştir. Bu
amaçla, İstanbul ilinde faaliyet gösteren dış ticaret firmaları çalışanları ile iletişime geçilmiş
ve basit tesadüfi yöntemle seçilen 368 katılımcının TKY uygulamaları ile ilgili tecrübelerini
ve algılarını belirlemeye yönelik bir anket çalışması yapılmıştır. Toplanan verinin analizinde
bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi, Pearson korelasyon testi ve çoklu
doğrusal regresyon gibi parametrik istatistiksel tekniklerden yararlanılmıştır. Elde edilen
sonuçlarda, TKY uygulamalarının dış ticaret firmalarında işletme performansını olumlu
yönde etkilediği ve bu etkinin temel olarak müşteri odaklılık ile personel güçlendirme
uygulamaları üzerinden gerçekleştiği görülmüştür. Benzer şekilde, TKY uygulamalarının
çalışanların bireysel performansına da olumlu yönde katkı yaptığı; ancak, bu katkının müşteri odaklılık ve personel güçlendirme uygulamalarına ek olarak eğitim uygulamaları üzerinden
gerçekleştiği tespit edilmiştir. With the impact of globalization and increasing competition, total quality management
(TQM) has recently become an essential management approach, maintaining the human
element at its center. TQM facilitates an organization to achieve its fundamental goals
including efficiency, effectiveness and profitability by bringing principles such as continuous
improvement, prevention of errors and training into the organization. However, the effect of
TQM practices on organizational performance may differ depending on the factors such as
sector, firm structure and employee profile, and there are various studies in the literature
supporting this fact. In this context, different from the previous studies on the topic, by
focusing on foreign trade companies, this research aims to investigate the specific effects of
TQM practices on both organizational and individual performances. With this purpose, the
employees of foreign trade companies in Istanbul were contacted and a survey was conducted
with the contribution of randomly selected 368 participants to understand their experiences
and perceptions regarding TQM practices. In the analysis of the collected data, parametric
statistical techniques such as independent sample t-test, one-way analysis of variance,
Pearson's correlation test and multiple linear regression were used. The results show that
TQM practices positively affect the firm performance in foreign trade companies and this
effect mainly occurs through the practices of customer-orientedness and personnel
empowerment. Similarly, TQM practices also contribute positively to the individual
performance of employees; however, it is found that this contribution is realized through the training practice in addition to the practices of customer-orientedness and personnel
empowerment.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [1012]
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Dış ticaret firmalarında TKY algısı ve TKY uygulamalarının performansa olan etkisi
Toplam kalite yönetimi (TKY) uygulamalarının işletme performansı üzerindeki etkisi sektör, firma yapısı ve çalışan profili gibi faktörlere göre farklılık gösterebilmektedir ve literatürde bu durumu destekleyen çalışmalar ... -
Evaluating the effectiveness of waterfall and agile project management methodologies in providing detected time, cost and quality metrics in software projects
Kahraman, Aydın Gökhan (Altınbaş Üniversitesi, 2020)Yazılım, temelinde 1 ve 0 değerlerinin anlamlı bir dizi oluşturmasından oluşan, bilgisayar, makine, sistem, cihaz ya da ürün yönetimi gibi işlemlerde ve pek çok alanda kullanılan komut dizinidir. Yazılım insan hayatında ... -
Sağlık kurumlarında algılanan kalitenin marka denkliği üzerine etkisinin incelenmesi: Kayseri’de özel hastanelerde bir araştırma
Doğan, Sermed; Soysal, Abdullah (Altınbaş Üniversitesi, 2018)Türkiye’de Sağlıkta Dönüşüm Programı’nın 2003 yılında hayata geçirilmesi ile sağlık sektöründe büyük değişimler meydana gelmiştir. Kamuya ait sağlık kurumlarının niteliğinin, özel sağlık kurumlarının ise niceliğinin artması ...