Kestirimci bakım metotları ile arızaların tespit edilmesi ve J79 turbojet uçak motorlarında kestirimci bakım uygulamaları
Citation
Atapek, Aykut. (2022). Kestirimci bakım metotları ile arızaların tespit edilmesi ve J79 turbojet uçak motorlarında kestirimci bakım uygulamaları. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Altınbaş Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.Abstract
Toplam Üretken Bakım (TPM) Japonya ‘da doğmuş bir bakım felsefesi olup 1950 ve 1960
yılları arasında ABD ‘de popüler olan Koruyucu Bakım (PM) modelinin alınarak Japonya
’da geliştirilmesiyle ile ortaya çıkartılmıştır. TPM işletmedeki üst yönetimden alttaki
çalışana kadar herkesin katılımını amaçlayan, işletmedeki bakım, üretim, tasarım
mühendisliği, proje mühendisliği, stok kontrol, satın alma, muhasebe ve yönetim
bölümlerini de kapsayan bir bakım geliştirme stratejisidir.
Toplam üretken bakımın tarihçesine bakıldığında; 1950 öncesine kadar arıza/tamir bakımı
olarak benimsenen bakım felsefesinin gelişen teknoloji ve bakım ihtiyaçlarına göre seyrini
önleyici bakım, düzeltici bakım, kestirimci bakım olarak devam ettirmiş ve 2000 li yıllarda
“Toplam Üretken Bakım” olarak karşımıza çıktığı görülmektedir.
TPM ’in ana hedefi; arıza kayıpları, hazırlık ve ayar kayıpları, boşta çalışma ve küçük
duruşlar, hız kayıpları, kalite kayıpları ve başlangıç kayıplarından oluşan altı büyük
ekipman kaybının elenerek arızaların sıfıra veya en alt düzeye indirilerek ürün kalitesinin
ve ekipman verimliliğinin arttırılmasının sağlanmasıdır. Odaklanmış İyileştirmeler
(Kobetsu-Kaizen), Otonom Bakım (Jishu-Hozen), Planlı Bakım, Personelin Eğitimi, Erken
Ekipman Yönetimi, Kalite, Çevre - İnsan Sağlığı ve İş Güvenliği, Ofis TPM konuları
Toplam Üretken Bakımın 8 sütununu oluşturmuştur. TPM 'de 16 büyük kayıbı ekipman, işgücü ve malzeme-enerji kaynaklı üç ana başlık altında
toplanmaktadır. Ekipman kullanım etkinliğini kısıtlayan 8 büyük kayıp arıza, setup-ayar,
takım değişimi, başlangıç, küçük duruşlar, hız, kusurlu ürünleri düzeltme ve kapatma
kayıplarından oluşmaktadır. İşgücü verimini kısıtlayan 5 büyük kayıp yönetim, üretim
hareket, hat organizasyonu, lojistik ve ölçme ve ayar kayıplarından oluşmaktadır. Ekipmanenerji kaynaklı 3 büyük kayıp ise yararlanılmayan ekipman - kalıp-aparat, enerji ve
malzeme kaynaklı kayıplardır.
Plansız bakım (arızi bakım) maliyetleri diğer bakım modellerine göre daha düşük olmakla
birlikte çok riskli bir bakım modelidir. Üretim ve işgücü kayıplarına tahammül edemeyecek
ve ekipmanlarında yüksek verim elde etmek isteyen işletmeler ise planlı bakım modelini
seçmek zorundadırlar. Tezimin ikinci bölümünde ise planlı bakım modelleri ve planlı bakım
bileşenerinden periyodik, kestirimci ve önleyici bakımlar ile TPM ‘de çok önemli bir yeri
olan otonom bakım hakkında detaylı bilgilere ulaşılacaktır. Tezimin üçüncü bölümde ise
kestirimci bakım ve kestirimci bakım uygulanmasında kullanılan teknikler hakkında detaylı
çalışmalar ile analizler hakkında bilgiler ve kestirimci bakım uygulama örnekleri hakkında
detaylı çalışmalar sunulmuştur. Kestirimci bakım tam zamanında yapılan bakımdır. Bu
bakım metodunda kullanılan izleme yöntemleri ile arızalar henüz başlangıç aşamasında iken
tespit edilerek daha ciddi sonuçların meydana gelmesi engellenir. Total Productivity Maintenance is a philosophy born in Japan that is a improved model of
Preventative Maintenance was popular in US between the years of 1950 and 1960. TPM
aims that from top to bottom every member of company must join maintenance
improvement strategy which including maintenance, production, design engineering, stock
control, purchasing, accounting and management departments.
When we research the history of TPM up to 1950's it was in repair and failure correction
mentality than, up to 2000's preventative maintenance, productive maintenance, total
productive maintenance, then, it has been form as TPM from the years of 2000.
The main aim of TPM is to prevent six main loss with researching failure, preset and
adjustment time, idle operation and small stoppage time, velocity loss, quality loss and
startup loss, as a reason to supply zero failure or as much as close to zero failure because of
to improve product quality and equipment efficiency. Focused improvement/ Kobetsu
Kaizen, Autonomous Maintenance/Jishu-Hozen, Planned Maintenance, Training, Early
Equipment Management, Quality, Enviroment- Human Health and Safety, Office TPM
Items are creating the eight columns of TPM. 16 big loss grouped in three main topics as equipment, labor, material-energy loses. There
is eight main failure lose are grouped as pre-setup, magazine setup, start-up, stoppage,
velocity, faulty product correction and close up loses. The five main lose of labor efficiency
are grouped as management, product handling, line organization, logistic, measurement and
adjustment loses. Equipment- energy caused three main lose are grouped as equipment -
mold - tool lose, energy lose and material lose.
Unscheduled maintenance (failure repair maintenance) costs lower than others but
categorized as very risky type maintenance model. If a company doesn't want to meet
production and labor lose and want to realize high efficiency on equipment, have to choose
planned maintenance option. In the second part of my thesis, you will be able to access
detailed information about planned maintenance models and periodic, predictive and
preventive maintenance from planned maintenance components and autonomous
maintenance, which has a very important place in TPM. In the third chapter of my thesis,
detailed studies about predictive maintenance and techniques used in predictive
maintenance, information about analysis and examples of predictive maintenance
applications are presented. Predictive maintenance is just-in-time maintenance. With the
monitoring methods used in this maintenance method, malfunctions are detected while they
are still in their infancy, and more serious consequences are prevented from occurring.
Collections
- Tez Koleksiyonu [1012]