Protest art as an alternative public area act
Citation
Bozdağ, L. (2014). Protest art as an alternative public area act.Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 12(45), 8-35.Abstract
Günümüzde sanat, sosyal bilimlerin, ekonominin, siyasetin, içinde yer alan buhranlardan kendini soyutlayamayacak kadar onlarla iç içedir. Bu buhranlardan biri olan sanatın sermaye ile ilişkisi ve kamusallığı meselesi paradoksal bir varoluş olarak önemini korumaktadır. Dadaizm ile başlayan ve özellikle 1960'lardan itibaren sanatın politikayla ilişkisi, kamusal alanda yapılan sanat pratikleri yoluyla, "sanat" ve "gündelik hayat"ı yan yana getiren muhalif sanat hareketleri olarak, eleştirel bir dil oluşturmada önem kazanmıştır. Günümüzde sanatçılar, müze ve galeri gibi alışılmış sanat kurumlarının dışına çıkarak, beyaz küpü reddederek sokağı ve açık kamusal alanları çağdaş sanatın sunulduğu ve paylaşıldığı mekânlar olarak kullanmaktadırlar. Bu makalenin amacı; kamusal alanda gerçekleştirilen protest sanat eylemlerini ve karşılaşılan problemleri sorgulamaktır. Makalenin kavram haritası şu şekilde belirlenmiştir. Birinci bölümde birkaç sosyal bilimciden yola çıkılarak kamusal alan tanımlamalarına yer verilmiştir. Devamında ise alternatif kamusal alan eylemi nedir? Bu eylemlerin gerekçeleri nedir ve sanat ile ilişkisi nedir sorularına cevap aranarak birinci bölüm tamamlanmıştır. İkinci bölümde ise; Sanatta protest eylem nedir? Protest olmanın tarihsel dayanakları ve eleştiri ile ilişkisi konusuna yer verilmiştir. Devamında kamusal alanda alternatif eylem olarak protest sanat eyleminin kamusallığı ve sanat ile ilişkisi sorgulanarak protest eylemi yapan aktivistler üzerinden protest sanat eylemi yapma gerekçeleri irdelenerek protest sanat örneklerine yer verilmiştir. Üçüncü ve son bölümde ise protest sanat için kamusal alanın alternatif oluşturmasında ortaya çıkan problemler ve "protest sanat"--"kamusal alan" ilişkisine yönelik değerlendirmeler ortaya konularak, tartışma ortamı yaratmaya yönelik sorular sorulmuştur. In the today’s art instead of the usual art institutes like museums and art galleries artists go outside and use the streets and open public areas as the places where contemporary art exhibited and shared. In particular, since 1960’s the relation of art with politics and through the art practices performed in public area the opposing art movements gathering “art” and “everyday life” side by side gained importance as criticizing language. The object of this article; is to examine the criticism embraced by the opposing art practices performed in the public area. The layout of the article was determined as followings. In the first part; through some social scientists” the definitions of the public area take place. Afterwards first part is completed with the arguments answering the questions; What is the alternative public art? Which rationales lie behind these acts and what is the relation with the art? In the second part; what is the protest act in art? And its historical grounds and the relations with criticism will be evaluated. While proceeding with the evolution to find answers to questions; who are the activists performing protest art? Where they begin and what are the factors determining the activities to perform protest art? And examples of protest art take place in this part. In the third and final part, criticisms to the protest art as an alternative public area act will be evaluated for politics, art and philosophy point of views.