Klasik kamu hizmeti anlayışından özelleştirmeye giden yolda durup düşünmemiz gerekenler
Citation
Kızıl, N. (2012). Klasik kamu hizmeti anlayışından özelleştirmeye giden yolda durup düşünmemiz gerekenler. İstanbul Kültür Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 11(1), 63-100.Abstract
Bu makalede, kamu hizmetlerinin zaman içinde geçirdiği evrim ve değisim anlatılmak istenmistir. Bu yapılırken, birçok hukukçunun bu konudaki görüslerine yer verilmistir. Kamu hizmetlerinden, Devletin ve İdarî Yapının yavas yavas el çekerek özellestirmenin ivme kazanması olgusu üzerinde durulmus, özellestirmeyle birlikte gündeme gelen ve İdare Hukukuna aykırı bir kavram olan"tahkim" konusu tartısılmıs, bu konuyla bağlantılı olarak "MAI" yani "Çok Taraflı Yatırım Antlasması" (Multilateral Agreement On Investment) isimli olusum ele alınarak incelenmistir. Doğu ve Batı Blokundan Amerika ve Rusya'da özellestirme örnekleri verilmistir. İngiltere ise, Thatcher'ın iç politik açmazları, yeni bir yöntemle çözme girisiminin bir göstergesi olması nedeniyle örneklere eklenmistir. Özellestirmede, devletin ya da idarî kurulusların, denetleyici rolü ve kimliği üzerinde önemle durulmustur. Kamu hizmetlerinin zaman içinde büyük çapta yapısal değisime uğramasının nedenleri belirtilmeye çalısılmıstır. Özellestirme yöntemlerinin de incelendiği makalede, özellestirmenin, siyasal, sosyal, hukukî ve iktisâdî boyutları olduğu açıklanmıs ve Devletin güçlü olma anlamında, ekonomiyi öne çıkarması durumunda, kamu hizmetlerinin bundan zarar görmemesi için azami gayreti sarfetmesi gereği üzerinde durulmustur. The article is written to explain the evolution and transformation of public service. While doing this, the ideas and views of different academicians of law tried to be described. It is obvious that State and different administrations do avoid to fulfill public service recently. This is why privatization is popular nowadays. Privatization gains momentum day by day. And by the way, "arbitration" comes into question in relation with privatization. "Arbitration" is a way of solving legal disputes but it is not convenient for solving administrative disputes for many reasons clarified in the text. In the article, there is also "the Multilateral Agreement on Investment" being described and discussed. As models of privatization, two samples, one from East and one from West specified. Also privatization of Thatcher in Britain given place in the article because it was special for some social reasons. The importance of the control duty of State or Public Administration during and after privatization is emphasized in the article. The reasons of structural changes and transformation of the public services explained in the article. In the text, the methods and ways of privatization specially analyzed. It is clear that privatization has political, social, legal and economical aspects. The State with the aim of being a domain power with its economic model has to be very serious and careful to maintain (protect) the existence of public service as it has to be. In other words, public service has to be protected seriously for public welfare and peace of citizens.