Moda markalarının "Ahimsa prensibi" bağlamında incelenmesi
Citation
Göral, Dicle. (2021). Moda markalarının "Ahimsa prensibi" bağlamında incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Altınbaş Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.Abstract
Bu tez çalışmasında, moda markaları, Hint kökenli dinlerde şiddetsiz olma öğretisi olarak
bilinen ‘‘Ahimsa Prensibi’’ çerçevesinde incelenmiştir. Ahimsa Prensibi’nin şiddetsiz bir
moda sistemi meydana getirebilmek adına yol gösterici özellikte olması amaçlanmıştır.
Yaşamın birçok alanında farklı şiddet mekanizmaları bulunmaktadır. Sıklıkla karşılaşılan
ve normalleştirilerek görmezden gelinen şiddet kavramından yola çıkılarak, kavramın
moda içersindeki varlığı irdelenmiştir. Mevcut kaynakların araştırılmasıyla ulaşılan şiddet
kavramı, moda markalarının yayınladıkları resmi manifestolar aracılığıyla incelenmeye
çalışılmıştır. Etik ve sürdürülebilirlik kavramları Ahimsa Prensibi’nin metaforu olarak
kullanılmıştır. Çalışmada ilk olarak Ahimsa kavramının özü, çıkış noktası ve farklı
inanışlarca uygulanış şekilleri araştırılmıştır. Bu prensibin farklı dinlerde ele alınış şekilleri
doğrultusunda moda ve şiddet ilişkisi araştırılmış, moda içerisinde yer alan farklı şiddet
mekanizmalarının varlığına ulaşılmıştır. Ardından moda markaları ve gerçekleştirdikleri
politikalar kavram üzerinden değerlendirilmiş, bu doğrultuda gerçekleştirilebilecek çözüm
odaklı farklı yaklaşımlara değinilerek örnekler sunulmuştur. Elde edilen verilerle, gerek
hızlı moda markaları gerekse lüks moda markalarının şiddetsiz olma yolunda sorumluluk
sahibi davranışlar meydana getirdiği, bilinçli üretici ve tüketici kavramlarının modada
meydana gelen şiddet kavramını önlemek adına en iyi yollardan biri olduğu görülmüştür. In this study, fashion brands were observed in the framework of ‘‘Ahimsa Principle’’
which is known as doctrine of being nonviolent in Indian originated religions. Ahimsa
principle has considered to be something guilding to create a nonviolent fashion system.
There are lots of different kinds of violence mechanisms in many fields of life. The
concept’s existance in fashion has been examined based on violence concept which is
ignored by being normalised. The violence concept gained by observing the current
resources have been tried to be examined with the help of officially released manifests by
fashion brands. Ethic and sustainability concepts were used as Ahimsa principle’s
metaphor. In this work, firstly we studied Ahimsa concept’s origin and how to be applied
to different bliefs. Keeping in mind the different understanding of this principle in various
religions we searched the relation between fashion and violence and we faced many
different kinds of violence mechanisms in fashion. Next, fashion brands and their politics
were rated on the concept and some samples have been presented touching different kinds
of solution-oriented approaches. With the datas available, ıt has been understood that both
fast and luxury fashion brands created responsible behaviours on the way to be nonviolent,
and again understood that conscious consumer and conscious customer concepts are one
of the best way to prevent the violence in fashion.
Collections
- Tez Koleksiyonu [1884]