Tekstil ve Moda Tasarımı Bölümü Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 8 / 8
  • Öğe
    Tekstil sanatında gelenekselden çağdaşa biçimsel değişim
    (2016) Akdemir, Nihan
    İpliğin; dokuma ve örme gibi yöntemler kullanılarak yüzey haline getirilmesinin sonucu olarak ortaya çıkan tekstil, insanlığın bilinen en eski uğraşlarından birdir. Bu çalışmada ise tarih boyunca örtünme, barınma gibi temel yaşamsal ihtiyaçlara cevap veren tekstilin, sanat nesnesine dönüşme süreci ve bu sanatın biçimsel değişimi incelenmiştir. Özellikle 20. yüzyılın ikinci yarısından sonra yeni yaklaşımlarla gelişen sanatsal ifadeler, tekstil sanatını da etkilemiştir. Çağın getirdiği yeni anlatım biçimleriyle iki boyutlu tapestrylerden üç boyutlu eserlere, enstalasyonlara uzanan tekstil sanatındaki değişim, sanatçıların özgün çalışmalarından örnekler sunularak incelenmiştir.
  • Öğe
    Kültür endüstrisi içinde sermaye ile sanatın patolojik ilişkisi
    (2015) Bozdağ, Lütfiye
    Sanat ve sermaye ilişkisi, tarih boyunca paradoksal bir zeminde ilerlemiştir. Sermaye, sanatı hem baskılayan hem de var eden bir konumda yer almıştır. Sermayeye hizmet eden sanatçılar, ancak 18.yüzyılda özgürlüklerine kavuşmuşlar kendi dillerini oluşturmuşlardır. 20.yy'da yaşanan iki büyük dünya savaşı ve kapitalist sömürü düzeninde sanatçılar kendilerini büyük bir çıkmazda bulurlar. "Sanatın sonu mu, değil mi" tartışmaları halen sürerken Duchamp'ın ters çevirerek "çeşme" adını verdiği pisuar, bütün bir sanatsal algıyı ters yüz etmektedir. Sanatın biricikliğine karşı, seri üretim bir nesneyi sanat eseri ilan ederek, aslında müzeyi, sanatın kurumsallaşmasını, resmi ideolojiyi, bütün normları reddeden son derece marjinal, son derece radikal bir tepkiyi dile getirmektedir. Adorno tarafından geliştirilen kavram "kültür endüstrisi" kültürün bir endüstriye dönüştüğünü ve kültür ürünlerinin de meta'lar haline geldiğini açıklarlar. Dada'nın kaybettiği ivmeyi Fluxus, Sitüasyonistler gibi avangard devrimci akımlar yeniden canlandırmak isterler. Makalede; sanatçının piyasalaşma karşısındaki durumu, irdelenerek direnme odakları sorgulanarak iktidar karşısında eleştirelliğini yitirmeden varoluşunu gerçekleştirme koşulları tartış- maya açılacaktır.
  • Öğe
    Çağdaş sanat ve siyaset dönüşümüne yeniden bakmak “politikanın estetize hali”
    (2015) Bozdağ, Lütfiye
    Bu makale, çağdaş sanatın politika ile olan ilişkisini anlamaya duyulan ihtiyaç doğrultusunda, sanat ve siyaset arasındaki girift ağları belirleyen değişkenlerin analizini yapmayı ve sanatsal üretimle politik yönelim arasındaki ilişkiyi tartışmayı hedeflemektedir. Sanat ve siyaset arasındaki ilişki, devlet ve din kurumlarının ortaya çıkmasına kadar geriye götürülebilir. Ancak biz çağdaş sanat penceresinden bakmaya çalışırsak bugünün temellerini atan çağdaş sanat, siyaset ilişkisinin 1789 Fransız İhtilâli ile belirgin bir evirilmeye girdiğini görürüz. Sadece plastik sanatlar değil, felsefe, edebiyat ve müzik alanında da bu dönemde ciddi bir dönüşüm gerçekleşir. 1789 Fransız İhtilâli ile 1848’deki Komünist Manifesto arasındaki bu çalkantılı ve kırılgan dönem, politik ve düşünsel özgürlüğe, sanatsal özgürlüğe yönelik modern tutumların doğduğu bir dönemdir. Sanayi devrimi ile gelen endüstrileşme ve kültür endüstri ile birlikte meta’ya dönüşen sanatın siyaset ile ilişkisi ele alınmıştır. Siyasi bir söylem olarak kamusal alanda güncel sanat pratiklerine yer verilmiştir. Her şeyin göstergeye indirgendiği kültür endüstrisinde, kamusal alanda güncel sanat pratiklerinin iktidar karşısındaki siyasi söylemi ele alınmıştır. Sanatın, bir karşı koyuş ve direnme olarak gerçekleşen örnekleri üzerinde durulmuştur.
  • Öğe
    Tamara de Lempicka’nın izinden moda
    (2017) Akdemir, Nihan
    Tarihsel süreç içerisinde moda ve sanatın ilişkisine baktığımızda farklı ortam ve durumlarda bir araya gelebildiklerini görebilmekteyiz. Edebiyatta bir giysiyi tasvir etmek, anlatımının ve hikâyesinin tamamlayıcısı olabilir. Sahne sanatlarında giysi ve moda, kostüme dönüşerek görsel anlatımın destekçisi, bütünleyicisi olabilir. Ressamın tuvalindeki giysi dönemin modası hakkında oldukça önemli bilgileri barındırabilir. Sanat modaya, moda da sanata ilham verebilir. Modanın ve sanatın etkileşiminin sorunsuz birleşimini ressam Tamara de Lempicka'nın çalışmalarında ve O'nun çalışmalarından ilham alan moda alanında da görebilmekteyiz. Art Deco ile anılan sanatçıların önde gelenlerinden, her dönem ilgi görmeyi başaran ve ikon olarak gösterilen nadir kadın sanatçılardan biri olan Lempicka'nın kadın kimliği, eserleri üzerinden dönemin modasının okunabilmesi ve eserlerinin modaya etkisi üzerine yapılan bu araştırma; sanat, kadın ve moda arasındaki ilişkiyi örnekler üzerinden destekleyerek açıklamaya çalışmaktadır. Aynı dönemlere ait fotoğraflar üzerinden de elde edilen bulgular ressamın eserleri ile dönemin moda stilinin örtüştüğünü göstermiştir. Ayrıca tasarımcıların koleksiyonlarında yer alan giysiler ve moda fotoğrafçılarının çalışmaları Lempicka'nın stilinin moda alanına etkisi üzerine elde edilen bulgular arasında yer almıştır. Araştırmanın sonucu, Tamara De Lmpicka ve moda arasında hem döneme ışık tutma hem de ilham bağlamlarında ilişki olduğunu göstermiştir
  • Öğe
    Moda illüstrasyonunda art deco etkisi
    (2016) Akdemir, Nihan
    Bu makalede Art Deco'nun moda illüstrasyonuna etkisi üzerine bir araştırma yapılmıştır. Çalışmada ilk olarak moda illüstrasyonunun kısa tarihçesine yer verilmiş, ardından Art Deco kavramından, döneminden ve stil özelliklerinden bahsedilmiştir. Art Deco'nun etkin olduğu dönem içerisinde yapılmış moda illüstrasyonlarından örnekler sunulmuştur. Ayrıca bu örnekleri yapan moda illüstratörlerine de değinilmiştir. Sanattan mimariye kadar geniş bir yelpazede etkisi gözlemlenen bu akımın, moda illüstrasyonu üzerinde de etkisinin olup olmadığı, verilen örnekler üzerinden saptanmaya çalışılmıştır.
  • Öğe
    Çağdaş sanat malzemesi olarak iplik
    (2018) Özkendirci, Başak
    Gündelik yaşamda, kumaşları dikmek, nesneleri bir araya getirmek, paketlemek, asmak, sabitlemek amacıyla kullanılan iplikler, yüzyıllar boyunca çeşitli anlamlar yüklenmiştir. Kavramsal sanat anlayışıyla birlikte alışılagelmiş tekniklerin ve malzemelerin dışına çıkan sanatçılar, eserlerinde birçok farklı malzemeyle birlikte iplikleri de kullanmışlardır. Araştırmanın ilk bölümünde ipliğin fiziksel özellikleri açıklanmıştır. Farklı kültürlerden örnekler verilerek ipliğe yüklenen anlamsal değerler incelenmiştir. Ayrıca temel sanat değerleri açısından ipliğin oluşturduğu görsel etkilere yer verilmiştir. İkinci bölümde çağdaş sanatçıların iplik kullanarak gerçekleştirdikleri eserler ele alınmıştır. Farklı disiplinlerden örnekler verilmiş, eserlerde ipliklerin kullanım şekli ve malzemeye yüklenen anlamsal değerler incelenmiştir. Örnek eserler; sanatçıların ipliklerle oluşturdukları görsel etkiler veya malzemeye yükledikleri anlamsal değerler açısından ilişkilendirilerek aktarılmıştır.
  • Öğe
    Visible expression of social identity: the clothing and fashion
    (2018) Akdemir, Nihan
    This paper includes the investigation about the relation between social identity and clothing and also fashion. And this relationship has been taken into consideration over the visual expression because even during the ancient times, the cloths were the basic and simple way of representing the identity and social classes. The visible expression of identity over clothing from Ancient Egypt to today’s clothing and fashion has been researched in this article. And the results have showed that every pieces of clothing from fabric to colouring have visual significations about social identity.
  • Öğe
    Çağdaş sanatta bireyin giysiyle temsil edilmesi
    (2019) Özkendirci, Başak
    İnsanın malzemeyle ilişkisi duyusal ve zihinseldir. Malzemeye yüklenen anlamlar; çeşitli değişkenlere bağlı olarak farklılık gösterebilir. Giysiler ihtiyaçları karşılamanın ötesine geçerek, bireyle ilgili birçok bilgiyi aktarabilen bir iletişim nesnesi haline gelmiştir. Eserlerinde giysileri kullanan sanatçılar için, şekillendirdikleri malzeme; gerek onu kullanmış olan kişilerden izler taşıması gerekse yüklendikleri yan anlamlar ve semboller açısından oldukça zengindir. Bedenle temas eden giysiler bireyin kokusunu, vücut formunu alır. Ayrıca bireyin yaşadıklarının da tanığı olurlar. Araştırmanın amacı; çağdaş sanatta hazır nesne olarak kullanılan giysileri, diğer hazır nesnelerden farklı kılan temsiliyet özelliğine dikkat çekmektir. Araştırma giysi ve giysi parçalarının kullanıldığı çağdaş sanat eserlerini kapsamaktadır. Nitel araştırma metoduna dayalı yorumlayıcı bir yaklaşımın benimsendiği araştırmada kullanılan veriler için; sanatçılarla gerçekleştirilen röportajlar, eleştirmenlerin yorumları ve eser örneklerinin görselleri taranmıştır. Araştırma neticesinde temsiliyet özelliğinin giysileri çağdaş sanatta kullanılan diğer hazır nesnelerden farklı bir konuma taşıdığı ve gerek sanatçının eserine dahil etmek istediği bireyleri zengin bir simge diliyle aktarabileceği bir malzeme olduğu anlaşılmıştır.